Jak postrzegasz sformułowanie "czas spędzany przed ekranem"? Dla wielu z nas ma ono negatywne zabarwienie, kojarzy nam się ze złymi nawykami i kłótniami o ograniczenia, które rzadko udaje nam się wyegzekwować. Dzieci chcą wydłużać czas spędzany przed ekranem, podczas gdy nam jako rodzicom zależy na jego zmniejszeniu. Ważne jest to, aby zdać sobie sprawę z tego, że istnieją różne sposoby spędzania czasu przed ekranem. Badania wskazują na pozytywny wpływ interaktywnych aplikacji edukacyjnych oraz wczesnego nauczania, np. w dziedzinie matematyki, na proces przyswajania wiedzy u dzieci.
Wytyczne dotyczące czasu spędzanego przed ekranem
Chcąc pomóc rodzicom i osobom pracującym z dziećmi, WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) oraz Szwedzkie Stowarzyszenie Pediatrów opracowały wytyczne zalecające regulowanie czasu spędzanego przed ekranem. Opierają się one na wielu badaniach mówiących o wzroście ilości czasu poświęcanego na korzystanie z mediów cyfrowych przyczyniającym się do siedzącego trybu życia, a co za tym idzie - szeregu zagrożeń dla zdrowia, jak np. nadwaga, krótkowzroczność oraz gorsza jakość snu. Zaleca się także, aby czas spędzany przed ekranem nie zakłócał innych ważnych zajęć, np. aktywności fizycznej, snu oraz czasu spędzanego z rodziną.
Jedna forma spędzania czasu przed ekranem drugiej nierówna
Badania oraz wytyczne podkreślają wagę tego, aby czas spędzany przed ekranem nie wpływał na wspomniane wcześniej ważne czynności. Jednocześnie, zgodnie z naszą opinią, pracowników firmy Albert, mówi się o korzystnym wpływie czasu spędzanego przed ekranem na zajęcia edukacyjne na rozwój poznawczy dziecka*. Albert oferuje twojemu dziecku chwile łączące w sobie naukę i zabawę, a ponadto dobry start w takich przedmiotach jak matematyka, programowanie i angielski. To świetna opcja w sytuacji, gdy twoje dziecko chciałoby spędzić czas przed ekranem.
Oto 5 wskazówek, jak wraz z rodziną możecie podchodzić do czasu spędzanego przed ekranem i co zrobić, aby był on bardziej rozwijający:
Opracuj system, który sprawdzi się w twojej rodzinie.
Korzystanie z Alberta po trochu parę razy w tygodniu to lepsze rozwiązanie niż jedna dłuższa sesja raz na jakiś czas. Wynika to z tego, że aktywności, na których opiera się aplikacja, ćwiczą umiejętności dziecka w zakresie matematyki i angielskiego. Być może w waszym przypadku korzystanie z Alberta najlepiej sprawdzi się po śniadaniu, podczas przygotowań do obiadu lub po powrocie dziecka z wieczornych zajęć? Pamiętaj jednak o tym, że przed pójściem spać lepiej poczytać razem książkę lub zrelaksować się w jakiś inny sposób.
Czas spędzany przed ekranem jako okazja do pobycia razem.
Skorzystaj z okazji, aby ten czas spędzany na nauce przed ekranem upływał wam jeszcze milej i graj razem z dzieckiem. Poczucie bliskości dobrze wpływa na naukę i zaangażowanie dziecka, ponieważ jako rodzic możesz stanowić przykład i pokazać mu, że matematyka i język obcy są ważne. Poza tym możesz je wspierać i motywować do dalszej pracy kiedy robi postępy!
Równowaga pomiędzy technologią cyfrową a analogową.
Jedno nie musi wykluczać drugiego. Używaj więc aplikacji w połączeniu z analogowymi narzędziami do nauki. Rozwiązuj zadania z podręcznika do matematyki, ćwicz liczenie w codziennych sytuacjach, wzbogacając proces nauki przy użyciu aplikacji Albert. W ten sposób utrwalanie i przyswajanie wiedzy będzie przyjemne i efektywne!
Nauka przed ekranem po aktywności fizycznej.
Chwila z Albertem po aktywności fizycznej może być naprawdę korzystna! Wynika to z podwyższonej koncentracji, jaką dziecko wykazuje do 30 minut po zajęciach fizycznych. Ponadto to też forma relaksu.
Nauka i zabawa po szkole.
Korzystając z aplikacji i wcielając się w astronautę, twoje dziecko, może wykonywać ćwiczenia w świecie pełnym przygód, poznając wiele ciekawych postaci. Połączenie formy opowieści, kolorów, kształtów i dźwięków ułatwia proces nauki. Używając Alberta, otrzymujecie dostęp do ćwiczeń zaprojektowanych przez pedagogów, przeznaczonych do korzystania z nich w domu lub podczas podróży.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapoznaj się z aktualnymi wytycznymi WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) oraz Szwedzkiego Stowarzyszenia Pediatrów.
* Adams, C., Kubin, L., & Humphrey, J. (2023). Screen technology exposure and infant cognitive development: A scoping review. Journal of pediatric nursing, 69, e97–e104. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.12.013